Invullen

Lieve Walter.
We vullen heel wat in in het leven, en dan heb ik het niet over belastingpapieren of bewindvoerdersverantwoordingspapieren; nee het gaat over veel alledaagse zaken. Dingen die je ziet of hoort en waar je een eigen invulling aan geeft. Zo zag ik eens een begeleider aan het werk met een grote oorring, een bende tatoeages, een afgezakte broek met boxershort erbovenuit en mijn beeld was meteen gevormd. Ik vulde in, iemand die er zo uitzag, wat zou dat voor een soort begeleider zijn, en zou ik wel met hem kunnen samenwerken? Ik zat er meer naast dan ik me ooit heb kunnen vergissen.
Voor jou vulde ik ook zoveel in. Formulieren, vragenlijsten, en eigenlijk ook de invulling van je dagen. Toen werd gedacht dat kinderen met autisme niets begrepen van “lege tijd” dat konden ze niet aan en dus moest er worden ingevuld. Je knoopt jezelf op in een structuur die je volledig uitput en die van jou een rigide ventje maakte. Ik zag het op tijd en veranderde van koers; leerde je jezelf te vermaken, zelf bezig te zijn met heel nutteloze dingen. Zinvol niks doen zoals alleen kinderen en pubers dat kunnen. Toen je vorig jaar viel en in een rolstoel belandde vulde ik weer een stuk van mijn eigen gevoel in richting jouw wereld. Wat zou het je frustreren, niet meer mogen lopen, veel zitten en jezelf minder snel uit de voeten kunnen maken. We zijn een jaar verder. Een jaar van ups en downs, van vallen en opstaan, alhoewel, je valt bijna niet meer. Een enkele keer bij een transfer is het moeilijk, maar je hebt nog iets van een sta-functie en die benutten we dan maar. Je bewees op je eigen unieke manier het tegendeel van mijn invulling van jouw leven. Je rolt als een volleerd formule 1 rolstoeler door het leven, manouvreerd door kleine gaatjes en doet dat met een precisie om jaloers op te worden. Als je achteruit rolt maak je van die piepgeluiden die een vrachtwagen ook maakt als hij achteruit rijdt, geniaal! Achteruit inparkeren kan je als de beste, jammer dat je niet kan autorijden, het is zo handig als je daar goed in bent. Mijn idee van beperkt zijn door een rolstoel, heb jij tot een kracht gemaakt. Tel erbij op dat je frustratie level er aanzienlijk beter uitziet dan een jaar geleden en we kunnen concluderen dat het eigenlijk best goed met je gaat.
En dan moeten we naar de tandarts. je gebit is gaatjes vrij maar wel erg aan de wandel, je bovenste tanden wandelen als het ware steeds verder naar achteren en staan behoorlijk scheef. De tandarts legt uit hoe dat komt. Je onderkaak is niet voldoende ontwikkeld en je tanden en kiezen hebben geen steun aan elkaar en gaan dus vrolijk hun eigen weg. Als we daar iets aan willen doen dan moet je eerste een beugel, dan een grote operatie en dan weer een beugel; een lang en pijnlijk proces wat we je niet aan gaan doen. In mijn hoofd stormt het; ik weet dat je hele spijsvertering begint bij je gebit, en als je niet goed kan kauwen en je hebt door je rolstoel een stuk bewegingsarmoede dan loop je een groot risico om uiteindelijk aan de laxeermiddelen te moeten, wat zou ik dat naar voor je vinden. Voor nu gaat alles nog goed, je hebt geen pijn aan je gebit en krijgt gemalen voedsel zodat je niet zoveel moeite hoeft te doen om te kauwen, en met je verdere verbrandingssysteem heb je geen problemen. Opnieuw vul ik in, probeer zaken te begrijpen, en dat terwijl je ons al zo vaak verrast hebt door het allemaal op je eigen manier te doen.
Zou ik het ooit nog eens leren, of zullen de zorgen om jouw welbevinden me voor de rest van mijn en jouw leven in de weg zitten? Wie het weet mag het invullen……..

Dit bericht werd geplaatst in 1000 kleuren blauw. Bookmark de permalink .

Een reactie op Invullen

  1. Mrs. T. zegt:

    Ik denk dat iedereen heel automatisch vanuit de beste bedoelingen dingen invult voor een ander. En best vaak blijk dat het helemaal niet nodig is en dat is eigenlijk alleen maar fijn. Pas als je je niet meer betrokken voelt bij een ander en stopt met invullen, dat is volgens mij veel erger.

Geef een reactie

