Veilig

Veiligheid is de mate van afwezigheid van potentiële oorzaken van een gevaarlijke situatie of de mate van aanwezigheid van beschermende maatregelen tegen deze potentiële oorzaken. Veiligheid is een relatief begrip, aangezien niets onder alle omstandigheden volledig zonder gevaar is.

Lieve Walter,
Ik wil het even met je hebben over veiligheid, en wat jij daarvan vind of denkt en of je je eigenlijk wel veilig voelt.
Het is een week geweest van incidenten, onveiligheid dus en dan ga ik natuurlijk als moeder daar over nadenken. Opnieuw ben je omgeduwd met rolstoel en al, en dit keer moet vooral je rolstoel het ontgelden. De schade is enorm, de elektrische ondersteuning breekt op drie punten en tot op dit moment is het de grote vraag of dat nog gerepareerd kan worden of dat de rolstoel total los verklaard moet worden. Op het moment dat de telefoon gaat heb ik al een soort van unheimisch gevoel in mijn maag; je begeleidster verteld wat er gebeurt is en dan ben ik vooral boos. Boos omdat er een duidelijke afspraak lag dat jij en de jongen die het doet, zoveel mogelijk uit elkaar gehouden zouden worden. Aan de andere kant zegt mijn begeleiders stemmetje dat het vaak zo snel gaat, in een seconde gebeurt en dan heb je maar mooi het nakijken. Ik tel de keren dat ik zelf te laat was met signaleren; je weet dat je steeds beter wordt in het vak en toch gebeurt het. Dan moet je jezelf bij elkaar rapen en ouders informeren. Wat ik niet goed begrijp is dat ze eerst je zus hebben gebeld. Mijn hart slaat over, Daniëlle is zwanger en Lisa heeft een zware tijd achter de rug. Ik wil mijn kinderen beschermen tegen dit soort gedoe. Walter tegen omgegooid worden, Daan tegen onnodige stress, en Lisa tegen het verdriet wat dit soort dingen altijd met zich meebrengt. Dat is dus iets wat onmiddellijk aangepast moet worden: de telefoonlijst.
Later die week bel ik met de fysio, er is een prachtige oplossing bedacht om je toch zo goed mogelijk te voorzien van vervoer, er zijn andere wielen onder je rolstoel gezet, waar je jezelf prima mee kan redden. De elektrische wielen zijn “in onderzoek” de reparatie zal een kostenplaatje met zich meebrengen tussen de 1000 en 1200 euries, en dan is er nog de vraag wie het moet betalen.
In alle hectiek (we spreken de manager en hebben nog een MDO met alle andere betrokkenen) is er maar één ding waar ik wakker van lig, één gedachte die ik maar niet uit mijn hoofd kan krijgen. Op het moment dat je werd omgeduwd zat je, vast met een heupgordel in je rolstoel. Wat zal je daar een klap van hebben gekregen. Alsof je een ernstig auto ongeluk krijgt waar je zelf redelijk uitkomt, maar wel je auto total los verklaard krijgt. Wat zal je bang geweest zijn, toen die jongen op je afliep en je voor de tweede keer binnen 6 maanden omduwde, en wat doet dit met je voor de toekomst?
Hoe veilig ben je op de plek waar je woont en op de plek waar je dagbesteding krijgt?
Allemaal vragen die vechten om aandacht en die me wakker doen liggen; net zo lang tot de vermoeidheid het over neemt en ik diep in slaap val. En dan droom ik van je, ik zie je vallen en ik ben te laat, altijd te laat.
Ik zou je willen opsluiten in mijn hart, daar waar het veilig is.

Dit bericht werd geplaatst in 1000 kleuren blauw. Bookmark de permalink .

2 reacties op Veilig

  1. Lieneke zegt:

    Ach, wat verdrietig voor Walter en voor jullie. Geen wonder dat je daar wakker van ligt, sterkte Ada!

Geef een reactie

