Woutertje

Lieve Walter,
Voor mij op tafel ligt de LINDA van mei 2019, en in de categorie “Favorites” kom ik een schattig klein schaapje tegen met daarbij de naam: Woutertje, een Woutertje is een verstoten lammetje en het moet gevoed worden met de fles. Hoe vaak komt het voor dat jouw naam wordt veranderd in Wouter, en ook jij hebt jaren en jaren gedronken uit een babyfles. Gelukkig ben je geen verstoten lammetje, alhoewel de kritiek niet van de lucht was toen je net uit huis was, nu bijna tien jaar geleden.
In het dorp waar je bent geboren werd nogal vreemd gedacht over zorgkinderen. Uiteenlopend van de uitdrukking: “je hebt een ongelukkig kind gekregen, je zal wel iets verkeerd hebben gedaan”tot “de Schepper kijkt eerst wat je aankan, daarna krijg je het”.
Onzin, allemaal onzin, ik geloof er helemaal niks van; en toch steekt het, alsof je gestraft wordt voor je leven en dan krijg je een zorgkind, of je bent beoordeeld en sterk genoeg bevonden, daarom mag jij voor een speciaal kind zorgen. Dat maakt van alle mensen die ogenschijnlijk gezonde kinderen hebben gekregen dus de – gewogen en te licht bevonden garde.
Ach lief Waltertje van mij, wat had ik je graag een ander leven gegund, een gezond lijf, een gezonde geest en een helder verstand. Ik had je zo graag een rechte rug gegund, rechte heupen, en ik had zo graag het hele Autisme spectrum gedoe ver van je leven weg gehouden. Het heeft niet zo mogen zijn. De Schepper heeft en had een ander plan met jou, met ons, met ons gezin, met ons leven. Jij mocht gewoon onze Walter zijn en daar ben je erg goed in. En je bent zeker geen verstoten lammetje, niet bij ons en al helemaal niet op de plek waar je woont, de plek waar je zo onderhand een bekend gezicht bent geworden, mensen hebben hun eigen manier van begroeten die zo helemaal bij je past. Zo is Joop gewoon – Heej, vriend- en de timmerman gewoon – Heej jongen. Met alle mensen die voor je zorgen heb je je eigen dingetjes, en ze houden van je, zoals er van alle lammetjes gehouden wordt die aan zorg zijn toevertrouwd.
Dag lief lammetje van mij.

Dit bericht werd geplaatst in 1000 kleuren blauw. Bookmark de permalink .

2 reacties op Woutertje

  1. Mrs. T. zegt:

    DAt meen je niet, die reacties. Wat verschrikkelijk en hoe kortzichtig. Ik kan er met mijn pet niet bij dat mensen zo (kunnen) denken.

  2. joop van Eijk zegt:

    jullie zijn allemaal dikke vrienden van mij
    en als het aan ons ligt zal dat altijd zo blijven.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.